מתי לטייל באלבניה – טיול באלבניה ועונות השנה

טיול באלבניה – מתי מתאים לטייל באלבניה?

מה הזמן הכי טוב לטייל באלבניה? 

אלבניה נהדרת לאורך כל השנה, וכל עונה מביאה איתה קסם ייחודי ומאפיינים שאי אפשר לפספס. אם אתם מתכננים את החופשה שלכם, כדאי לדעת שלכל עונה יש את היתרונות שלה. 

בחורף, למשל, שלא נוטה להיות קיצוני במיוחד, יש אזורים שעלולים להיות פחות נגישים או נעימים לטיול, אך מצד שני, ישנם מקומות שבזמן הזה הופכים למרהיבים במיוחד – ותודה לשלג. 

הקיץ לעומת זאת, מאפשר לטייל בכל מקום – אך כמובן שגם לו יש את החסרונות שלו, כמו החום הקיצוני שמקשה על הליכות ברגל (וזאת לא מדינה שטוחה), העומס הרב בחלק מהמקומות, והמחירים שעולים. 

עונות המעבר – האביב והסתיו הן באופן כללי נהדרות, אבל יש מגבלות במהלכן שכדאי להכיר. 

למטה תמצאו רשימה של יעדים עיקריים באלבניה, עם מידע על מתי אפשר וכדאי לבקר בהם, ומתי פחות. 

טירנה – מתי לטייל בטירנה?

טירנה היא עיר מלאת חיים – ולחלוטין אפשר להנות ממנה לאורך כל השנה. 

בסתיו ובאביב תמצאו עיר פחות עמוסה אבל ללא מגבלות מיוחדות על הטיול (אולי גשם פה ושם), ובחורף נדיר מאוד שיורד בה שלג (היא בערך בגובה פני הים), וגם בזמן הזה בדרך כלל לא מאוד גשום. לבלות בה למשל את ערב השנה החדשה זו אחלה חוויה, ומניסיון שלי הטמפרטורות לא מתקרבות יותר מדיי לאפס גם בסוף דצמבר. 

והקיץ? הקיץ בטירנה חם מאוד ועמוס, אבל גם מלא חיים ואירועים. יש תחנות רענון שמשפריצות מים על העוברים ושבים במספר מקומות בעיר, שהמפורסמת בהן היא בכניסה לפארק ריניה-טאיוואן, ובקיץ 2024 אפילו הציבו אוהל עם מתקן מים לרווחת אלו העוברים בכיכר סקנדרבג. 

מתי לטייל באלבניה – הערים העתיקות – בראט, ג'ירוקסטר, קרויה 

בראט, ג'ירוקסטר וקרויה הן שלוש הערים העתיקות הפופולריות ביותר באלבניה. בשלושתן תמצאו טירות שידרשו מכם לטפס, ולכן בקיץ כשחם – לא הכי נעים לטייל בהן. עם זאת, הגובה שלהן מביא איתו גם בריזה, אז ברגע שמגיעים למעלה כבר קצת פחות חם. 

בסתיו ובאביב אין שום בעיה לטייל בהן (כל עוד לא יורד גשם), ואפילו עדיף כי אז פחות עמוס – אבל עדיין פתוח לגמרי. הבונוס הנוסף של העונות האלה הוא הירוק הבוהק של האביב (כבר בסוף מרץ ועוד יותר באפריל ובמאי) וצבעי השלכת של הסתיו (משתנה משנה לשנה אבל יכול להתחיל החל מתחילת-אמצע אוקטובר, איפה שקריר יותר – מוקדם יותר). 

גם החורף במקומות האלה הוא לגמרי בסדר, שלג במקומות הגבוהים (טירת בראט, העיר העתיקה של ג'ירוקסטר והמצודה, וקרויה) הוא לא בלתי סביר אבל גם לא משהו שבהכרח תראו בטיול בחורף, ואם כן – תהנו מיופי של נוף! בכל מקרה, במקרים של שלג הכבישים לרוב מפונים מהר ולא מהווה בעיה בנהיגה. עם זאת, כדאי להזהר בהליכה ולהגיע עם נעליים עם אחיזה טובה בקרקע – אפילו אם רק ירד גשם – בכל זאת, טירות בנויות מאבנים וזה מחליק…

מתי לטייל באלבניה – שקודר

העיר שקודר, הגדולה ביותר בצפון ובעצם השער לכל האיזור, פתוחה וחיה כל השנה. בקיץ, כמו בשאר המקומות שכבר הוזכרו, חם מאוד וגם די לח. האביב והסתיו ידידותיים על פי רוב. אם נזכיר אתרים ספציפיים, אז אין בעיה לבקר במוזיאון המסכות הונציאניות או בטירת רוזפה בכל זמן בשנה, אבל כשרטוב בטירה, כדאי להיזהר מהחלקה. שלג בשקודר זה לא סביר בכלל, היא רק כמה מטרים מעל פני הים – מה שהופך את מזג האוויר בה לנוח בגדול. עם זאת, הרוב מגיעים לשקודר כדי להמשיך משם לאיזור האלפים, ואם זו הכוונה שלכם – כדאי לקרוא לגביהם כי זה אחד האיזורים היחידים באלבניה שזמני הביקור בו באמת מוגבלים. 

האלפים האלבנים – באיזו עונה אפשר לטייל?

האלפים האלבנים זה איזור נרחב – אבל בגדול אני מדברת פה על ת'ט, ולבונה, קומאן \ שאלה ומה שבינהם. זה כבר איזור שלא תוכלו לבקר בו כל השנה, כאשר המעבורת באגם קומאן או השיט בנהר שאלה פעילים באופן רשמי בין אפריל לאוקטובר, ולא יוצאים במקרים של גשם. לפני אפריל או אחרי אוקטובר – בעיקרון פשוט לא פעיל. 

כל האיזור הזה גבוה ועשויים להיות בו שלגים, וכבישים נסגרים בעקבות זאת. זה נכון מאוד גם ובמיוחד לגבי פארק לאומי ת'ט (שנמצא בעמק, אבל הדרך עוברת במעבר הרים של מעל 1500 מ') וכן לגבי ולבונה. יש כאלו שמגיעים לשם בחורף למרות השלגים, אבל לא הייתי ממליצה על זה למי שלא מורגל בנהיגה בשלג (כלומר, רוב מוחלט של הישראלים) – ובכל מקרה צריך לזכור שהכביש עלול להסגר. 

מתי בדיוק עשויים להיות שלגים? באופן רשמי (כלומר, התקופה שמחייבת צמיגי חורף) – מאמצע נובמבר עד סוף מרץ. בפועל – השלגים לרוב מתחילים מאוחר יותר, אבל גם ממשיכים מאוחר יותר, ועשויים לעיתים לרדת גם בתחילת מאי. לכן, אם אתם רוצים לטייל באלפים, הייתי מכוונת לטיול החל מאמצע מאי. 

אוקטובר עשוי להיות גשום בהרים ככל שהוא מתקדם – ומסיבה זו עדיף לא לבנות על טיול בהרים מאוחר מאמצע אוקטובר. עם זאת, לא הייתי מוותרת מראש, אלא בונה גם תכנית חלופית למקרה ואכן התחזית תראה שיש גשמים… ברמה הרשמית – העונה באלפים נמשכת עד סוף אוקטובר. 

אגם אוכריד וקורצ'ה – מתי לטייל?

הצד הדרום מזרחי של אלבניה, זה שכולל את אגם אוכריד ואת העיר קורצ'ה, הוא לא הכי מתויר שיש, אבל בהחלט שווה ביקור. 

מתי מתאים לבקר פה? זה איזור גבוה יחסית, ולכן יש לקחת בחשבון שבתחילת האביב עדיין קר פה. כל עוד אין גשמים, אין בעיה לטייל כבר באפריל – אבל קחו בחשבון שבלילות קר. לשם המחשה, ישנתי בפוגרדץ שעל אגם אוכריד בסוף אפריל, ובבוקר היו 3 מעלות צלזיוס. בצהריים כבר נעים ואפילו חמים. קורצ'ה עוד יותר גבוהה מפוגרדץ, ויש לזכור את זה כשמתכננים לטייל באיזור בתקופה הזו ובחורף. 

מאוחר יותר באביב נהדר לטייל באיזור הזה, שנצבע בעוד יותר ירוק, ובקיץ אפשר לשחות בכיף באגמים, שכן המים לא קרים מדיי (בניגוד למים במקורות השונים באלפים). החודש הראשון של הסתיו עוד נעים, והשלכת פה מגיעה מוקדם יותר (נסו את פארק לאומי דרילון אם אתם מגיעים בתקופה הזו). 

ומה עם החורף? כמו שכנראה כבר הבנתם, זה אחד האיזורים הקרים יותר באלבניה, ולכן יש סיכוי לשלג – אבל הגעה לקורצ'ה בסוף השנה האזרחית זו חוויה יפהפיה ששווה את הקור, שכן העיר מתקשטת לכבוד חג המולד והשנה החדשה … 

קו החוף הדרומי  של אלבניה – מולורה ועד קסמיל – מתי מתאים לטייל?

ואיך אפשר לא לדבר על החופים של דרום אלבניה? הריביירה האלבנית היא אחד האיזורים הפופולרים ביותר בקרב מטיילים באלבניה, שבאים להנות מהחופים הנהדרים, עם דגש על סרנדה וקסמיל.

אז מתי אפשר להנות מהחופים? 

אם אתם רוצים לשחות – החל מיוני ועד תחילת אוקטובר כנראה שתהנו ממים חמים מספיק לשחיה. בפועל, יש אמיצים שנכנסים למים עוד באפריל, אבל ברור שזה לא מתאים לכולם. מבחינת עומסים, אני לחלוטין ממליצה להגיע ביוני או בספטמבר – אז בהחלט חם מספיק, אבל לא מפוצץ והמחירים לא מופרזים יתר על המידה… 

מחפשים רק לראות את החופים היפים? גם את זה צריך לחלק – 

אם אתם רוצים לראות נטו את החופים, בלי ה"קישוטים" – אפשר לבקר ולהנות מדרך החוף והחופים בכל השנה – אישית עשיתי טיול כזה בחודש מרץ, ופגשתי מזג אוויר טוב ומים נקיים. 

אם אתם רוצים לראות את השמשיות, השערים, המסכות ושאר הדברים שמעטרים את החופים ואת פיד האינסטגרם שלכם – בשביל זה תצטרכו להגיע בעונה – על פי רוב החל מסוף מאי ועד סוף ספטמבר-תחילת אוקטובר. רוב הדברים בחופים יהיו פתוחים בעיקר בתקופה זו, אך הם לא עובדים על פי לו"ז קבוע, ככה שאי אפשר לדעת בודאות שבסוף מאי יהיה פתוח ובתחילת אוקטובר סגור – אבל זה פחות או יותר המצב… 

לסיכום

לא משנה מתי תבחרו לטייל, תמיד תמצאו משהו מיוחד בכל עונה. חשוב לקחת בחשבון את מאפייני האקלים של היעד, ולהתאים את הטיול לציפיות ולצרכים שלכם. אם אתם אוהבים את החורף, יש יעדים שיפתיעו אתכם ביופיים בעונה הקרה, ואם אתם מעדיפים שמש וחום – הקיץ הוא הזמן האידיאלי לטייל בהם. בכל מקרה, תכנון מוקדם יכול להבטיח לכם חופשה בלתי נשכחת בכל זמן שתבחרו.