קיץ של ספורט – הספורטאים הגדולים מאלבניה, קוסובו וצפון מקדוניה

לכבוד קיץ של ספורט: הספורטאים האלבנים, הקוסוברים והמקדונים הגדולים

הקיץ הזה הוא חגיגה של תחרויות ספורט בינלאומיות עם אירועים כמו היורו שזה עתה הסתיים, ואולימפיאדת פריז שבפתח. זה הזמן המושלם להכיר את הספורטאים מאלבניה, קוסובו וצפון מקדוניה, שהצטיינו בשנים האחרונות והביאו גאווה למדינותיהם.

ספורטאים אלבנים, קוסוברים ומקדונים בולטים מהשנים האחרונות

אלבניה

לוריק צאנה (Lorik Cana)

לוריק צאנה, אחד מכדורגלני העבר המפורסמים של אלבניה, היה קפטן נבחרת אלבניה במשך שנים רבות. צאנה הוא במקור מקוסובו וחי בשוויץ – עם זאת, הוא בחר לחזור למולדתו (לאלבניה, שכן קוסובו לא הייתה עצמאית עדיין באותה תקופה) – וזאת על אף שהחזיק באזרחויות שוויצריות וצרפתיות ויכל לשחק גם בנבחרות אלה. צאנה שיחק בקבוצות אירופאיות נחשבות כמו פריז סן-ז'רמן, אולימפיק מרסיי, סנדרלנד ולאציו. הוא היה חלק מרכזי בקמפיין המוצלח של נבחרת אלבניה ביורו 2016, שהייתה ההופעה הראשונה של אלבניה בטורניר הגדול.

לואיזה גגה (Luiza Gega)

לואיזה גגה היא רצה אלבנית שמתמחה בריצות למרחקים בינוניים וארוכים. היא משתתפת תדיר באליפויות עולם ואירופה, ומקווה להביא מדליה באולימפיאדת פריז 2024. אם תזכה, אגב, זו תהיה המדליה האולימפית הראשונה אי פעם של אלבניה בהיסטוריה. כן כן – אלבניה עד כה לא זכתה במדליות אולימפיות מעולם. 

קוסובו

מיילינדה קלמנדי (Majlinda Kelmendi)

מג'לינדה קלמנדי היא ג'ודוקא קוסוברית שזכתה במדליית זהב באולימפיאדת ריו 2016, הישג שהפך אותה לגיבורה לאומית בקוסובו – הייתה זו האולימפיאדה הראשונה אי פעם קוסובו השתתפה, אז אפשר להבין למה. היא זכתה גם באליפויות עולם ואירופה, ונחשבת לאחת מהג'ודוקות הטובות בעולם.

נורה ג'קובה (Nora Gjakova)

נורה ג'קובה היא ג'ודוקא נוספת מקוסובו שזכתה במדליית זהב באולימפיאדת טוקיו 2020. היא הצליחה להביא גאווה רבה לקוסובו בזכות הישגיה הבינלאומיים והיא ממשיכה לייצג את המדינה בכבוד בתחרויות רבות ומהווה תקווה למדליה נוספת באולימפיאדה הקרובה.

אקיל ג'אקובה (Akil Gjakova)

אקיל ג'אקובה, שלמרות שם המשפחה שלו, נולד בכלל בפייה ולא בג'אקובה, הוא אחיה של נורה ג'אקובה. גם הוא, בדומה לאחותו, ג'ודוקא מוכשר מקוסובו. הוא זכה במדליות באליפויות אירופה ומקווה להביא מדליה אולימפית בקיץ הקרוב בפריז.

אי אפשר בלי – כוכבים של נבחרת שוויץ שמקורם בקוסובו

בגלל ההגירה הרבה של קוסוברים לארצות אירופה, רבים מהם מחזיקים באזרחויות זרות ומייצגים את המדינות בהם הם חיים. שניים מהם, שיוצגו לפניכם (אבל כנראה כבר שמעתם עליהם) הם כוכבי נבחרת שוויץ:

ג'רדאן שאצ'ירי (Xherdan Shaqiri)

ג'רדאן שאצ'ירי (ולא שאקירי), יליד קוסובו, הוא אחד הכוכבים הגדולים של נבחרת שוויץ. הוא שיחק בקבוצות מובילות כמו באיירן מינכן, ליברפול, ושיקגו פייר. שאקירי נחשב לאחד השחקנים החשובים של הנבחרת השווייצרית והוביל אותה להצלחות רבות בטורנירים בינלאומיים, והבקיע כמובן גם ביורו 2024. 

גרניט ג'אקה (Granit Xhaka)

גרניט ג'אקה, גם הוא יליד קוסובו, הוא אחד מהכדורגלנים הבולטים של נבחרת שוויץ. הוא משחק כקפטן בקבוצת ארסנל האנגלית ונחשב לאחד הקשרים הטובים בעולם. ג'אקה היה חלק מרכזי מהנבחרת השווייצרית בטורניר היורו וכן במונדיאל האחרון שהתקיים ב – 2022. 

צפון מקדוניה

גוראן פאנדב (Goran Pandev)

גוראן פאנדב הוא כדורגלן מקדוני שנחשב לאחד מהכדורגלנים הגדולים ביותר של צפון מקדוניה. הוא שיחק בקבוצות מובילות באיטליה כמו אינטר, לאציו ונאפולי. פאנדב היה קפטן נבחרת מקדוניה הצפונית והוביל אותה להופעה היסטורית ביורו 2020.

קיריל לזארוב (Kiril Lazarov)

קיריל לזארוב היה אחד השחקנים המובילים בעולם בכדוריד. הוא נחשב לאחד מקלעי השערים הגדולים ביותר בתולדות המשחק, והיה חלק מרכזי מהנבחרת המקדונית ומהקבוצות האירופאיות המובילות בהן שיחק, כמו ברצלונה ו-ננט. לזארוב הוא דמות מפתח בספורט המקדוני והביא גאווה רבה למדינתו.

דיין ג'ורג'בסקי (Dejan Georgievski)

דיאן ג'ורג'בסקי הוא לוחם טאקוונדו מצטיין מצפון מקדוניה. הוא זכה במדליית כסף באולימפיאדת טוקיו 2020 (ההישג הגבוה ביותר של מקדוניה עד כה, יש להם בנוסף עוד מדליית ארד אחת). עכשיו, הוא מכוון לזכות במדליה נוספת באולימפיאדת פריז 2024.

 

הקיץ הזה, כשאנו חוגגים את אירועי הספורט הגדולים בעולם, אל לנו לשכוח את הספורטאים המדהימים מאלבניה, קוסובו וצפון מקדוניה. הם הצליחו לשים את המדינות הקטנות (ובמקרה של קוסובו וצפון מקדוניה – הצעירות) שלהם על המפה העולמית בזכות הישגים מרשימים והשתתפותם בתחרויות בינלאומיות, וזה לא עניין של מה בכך.

ספורט אלבניה