מעבורת אגם קומאן או השיט על נהר שאלה?

המעבורת על אגם קומאן או שיט בנהר שאלה? כדאי להבין מה מתאים למי

רבים מהמטיילים העצמאיים בצפון אלבניה נתקלים במידע על שתי אטרקציות עם נוף מרשים – ובאופן טבעי, רוצים לשלב את שתיהן בטיול שלהם. אני רואה את זה הרבה אצל לקוחות, ותמיד צריכה להסביר – אלו שני דברים מאוד דומים, עם מטרות שונות – ואין ממש טעם לעשות את שניהם בטיול אחד. אז אם גם אתם באותה סיטואציה בתכנון הטיול שלכם, הנה מה שכדאי לדעת לפני שמחליטים. 

כתבתי בעבר כבר על נהר ושאלה ואגם קומאן, אך פוסט זה נועד כדי ליצור השוואה ברורה ולעזור לכם להבין מה יותר מתאים לכם. 

המעבורת על אגם קומאן

אגם קומאן הוא תוצאה של סכירתו של נהר הדרין ליד העיירה קומאן. המעבורת על האגם מחברת את קומאן עם העיירה פיירזה (Fierze). העיירה פיירזה נמצאת בסמוך לביירם צורי (Bajram Curri) ולפארק הלאומי ולבונה (Valbonë National Park).

לכן, המעבורת מתאימה למי שמעוניין:

  1. להגיע לפארק לאומי ולבונה, בין אם כדי לטייל רק בו, ובין אם כדי לעשות את הטרק היומי המוביל לת'ט (Theth).
  2. להגיע לקוסובו השכנה באופן פחות שגרתי ועם נוף יותר עשיר. (בין אם ברכב, או בעזרת ואן מביירם צורי) 

השיט על נהר שאלה

נהר שאלה הוא אפיק היוצא מאגם קומאן, וככזה – ההגעה אליו כרוכה גם היא בהגעה למזח שליד העיירה קומאן. 

בניגוד למעבורת על אגם קומאן, שלה מטרות תחבורתיות עם בונוס בדמות נוף מרשים, השיט על נהר שאלה הוא תיירותי נטו. לאורך היום יצאו סירות שונות שיקחו אתכם לשיט בנהר, ויעצרו לכם במסעדות ובבתי הארחה היושבים על שפתו. בחלק מהמקרים, ניתן יהיה גם לשלב בטיול כזה גם שיט בסירת קיאקים. 

למי זה מתאים? 

פשוט מאוד – למי שמחפש טיול יום באיזור שקודר – ורוצה לחזור אליה לאחר מכן. 

ניתן גם לישון באחד מבתי הארחה בנהר (יש לתאם במקרה כזה סירה מול מקום האירוח) – אך בכל מקרה לבסוף חוזרים לאיזור שקודר. 

השוואה בין אגם קומאן לנהר שאלה

הנוף באגם קומאן לעומת הנוף בנהר שאלה

מכיוון שמדובר באותו איזור ובאותו נהר (שאלה הוא אפיק של הדרין) – הנוף אותו תוכלו לראות גם בקומאן וגם בשאלה הוא כמעט זהה. בשאלה יש גם חופים ומבנים על שפת המים, אבל זה כל ההבדל. 

סוג ומשך השיט

המעבורת על אגם קומאן היא כלי שיט גדול יחסית, שיכול לשאת עליו גם מספר רכבים, בעוד שהסירות על נהר שאלה הן יחסית קטנות ולוקחות אנשים בלבד. 

מעבורת אגם קומאן רכבים
רכבים על מעבורת קומאן

המעבורת על נהר קומאן אורכת שעתיים – שלוש עד ההגעה ליעד, בעוד טיול על נהר שאלה לוקח לרוב כחמש-שש שעות הלוך חזור, כולל עצירות במקומות שונים בדרך. 

שימו לב שכתבתי "לרוב", וזאת מכיוון שמפעילים שונים לוקחים למקומות מעט שונים ומציעים אפשרויות שונות בדרך. 

שיט לנהר שאלה
סירה המשמשת בשיט לנהר שאלה

מטרת השיט

כמו שציינתי, המטרה של המעבורת בקומאן היא בעיקרה תעבורתית – עם בונוס של הנוף ברקע. היא מיועדת בעיקר למי שעושים את הטרק בין ת'ט לולבונה (או להפך) וצריכים להגיע משקודר או לחזור אליה. כמו כן, היא מתאימה למי שנוסע לקוסובו או מקוסובו לאלבניה, ורוצה לקחת את הזמן ולהנות מהנוף שיש לאגם קומאן להציע. 

השיט בנהר שאלה לעומת זאת, הוא תיירותי נטו, מאפשר שחייה בנהר ולעיתים גם חתירה בקיאקים, עוצר במקומות שונים, ובסופו חוזרים לנקודת ההתחלה. 

לפני שתצאו לדרך

בין אם תבחרו לקחת את המעבורת כחלק מביקור בולבונה או בדרך אל קוסובו (או שני המקומות גם יחד), ובין אם תחליטו לעשות טיול יום אל נהר שאלה – יש כמה דברים שכדאי לדעת: 

  1. הדרך לקומאן יפהפיה, וניתן לעשות אותה עם רכב רגיל. עם זאת, ישנן חברות השכרה שלא מתירות לנסוע לשם, שכן 20 הק"מ האחרונים משובשים. גם אם כן מרשים, מומלץ לקחת בחשבון שאת המקטע האחרון יש לעשות לאט מאוד. 
  2. עם זאת, אם אתם עושים טיול יום לשאלה, או לוקחים את המעבורת כחלק מטרק ת'ט- ולבונה או בדרך לקוסובו, שווה לדעת שהחברות המפעילות את המעבורות מציעות גם הסעות משקודר, וכך גם חלק ממפעילי הסירות. לכן, אם אתם לא מתלהבים מהרעיון של נהיגה בכביש משובש, ואתם לא מחפשים להגיע עם הרכב לקוסובו בעזרת המעבורת – אין סיבה לוותר על ביקור באיזור היפה הזה. 
  3. ברוב הזמן על האגם והנהר אין קליטה סלולרית. 
  4. יציאת המעבורות והסירות תלויה מאוד במזג האוויר. באופן כללי הן פעילות רק בין אפריל לאוקטובר, ולא יוצאות במקרים של מזג אוויר קיצוני. האיזור נמצא בלב האלפים, וככזה מזג האוויר בו עשוי להיות לא יציב. 

לסיכום

אגם קומאן ונהר שאלה הם שני מקומות שונים אבל מאוד דומים – ואני מקווה שהפוסט עזר לכם להבין מה מהם מתאים לכם יותר. מוזמנים מאוד לקרוא עוד פרטים ומידע שימושי בדף היעד של אגם קומאן ונהר שאלה.

אם אתם עדיין צריכים עזרה בלהחליט, או בכללי לא ממש בטוחים מה לעשות באלבניה ואם לשלב בטיול גם את האחות הקטנה קוסובו, הנמצאת בצד השני של אותם אלפים אלבנים, אשמח לסייע לכם לתכנן את מסלולכם במסגרת שירותי היעוץ השונים. 

אגם קומאן