"המצב" בקוסובו – האם קוסובו בטוחה לטיול?

פונים אליי הרבה בעניין, אז אכתוב פה כמה מילים, נקרא לזה אפילו הבהרה, לגבי המצב הבטחוני בקוסובו ובטיחות הטיול שם. 

בקצרה, האם בטוח להגיע ולטייל בקוסובו? 

כן, לחלוטין! 

קוסובו אמנם נמצאת לאחרונה בחדשות במובנים שליליים ועם כותרות מבהילות, "פיצוצים…", "מתיחות…" וכו'. 

אני לא אגיד שאין כלום – יש. אבל באיזור מאוד מאוד ספציפי. מדובר בהפגנות שהגיעו לכדי מהומות בעקבות בחירות מקומיות, והנפגעים הם כוחות הביטחון המקומיים, כוחות KFOR (כוחות נאט"ו המוצבים בקוסובו), וכן עיתונאים שהגיעו לסקר את האירוע.  

אישית, נכחתי עכשיו בקוסובו כשזה התחיל – ולא הרגשתי את "המצב". הייתי גם בזמן המתיחות שהייתה בדצמבר האחרון, וגם אז, מלבד מחסומים שהציבו הסרבים בדרך לגבול הצפוני – לא קרה דבר משמעותי.  

חבר קרוב שנמצא בדרום מיטרוביצה, ממש בסמוך לאיזור הבעייתי – גם לא הרגיש את זה וחי בביתו בשלום. 

הבעיה היא בצפון מיטרוביצה, רשות בעלת רוב סרבי, הנמצאת בסמוך לגבול הצפוני של קוסובו עם סרביה, ולמעשה ממוקמת הרחק מיעדי התיירות הפופולריים. 

מיטרוביצה הייתה בעבר עיר אחת, ללא חלוקה ברורה שקבעה איפה גרים אלבנים ואיפה גרים סרבים, אך המצב השתנה בעקבות מלחמת קוסובו שהביאה פליטים סרבים רבים לאיזור זה, והחלטת כוחות נאט"ו בזמנו. מה שתראו בשטח בשוטף הוא את החסימה של "הגשר החדש" במרכז העיר, שלא מאפשר מעבר רכבים מצד אחד לאחר. (בתמונה)

זו בסך הכל הצגה, שיהיה ברור. רוצים לעבור ברגל? אין בעיה. דרך גשרים אחרים? תעברו גם עם הרכב… 

מטיילים המבקרים באזורים המערביים של קוסובו, כמו פריזרן, פייה, ההרים המקוללים וג'אקובה, וכן אלו המבקרים בעיר הבירה פרישטינה, הממוקמת מזרחית יחסית, יכולים להיות בטוחים לחלוטין שלא נשקפת להם סכנה. 

חלקה הדרומי של מיטרוביצה, שהוא רשות בעלת רוב אלבני הנפרדת מצפון מיטרוביצה, אולי אינו יעד תיירותי בולט, אך גם בו כיום בטוח להסתובב. 

כמו בכל חשש בטחוני, מומלץ להישאר מעודכנים לגבי המצב הנוכחי ולעקוב אחר אזהרות המסע של המשרד לביטחון לאומי. ואם אתם רוצים לשמוע מהשטח – אפשר תמיד לשאול אותי – כמו שאמרתי, יש לי אנשים במקומות הרלוונטיים. 

בתקווה לזמנים שקטים יותר, בקוסובו ואצלנו. 

קוסובו בטוחה לטיול