סיכום עונת התיירות 2024 – אלבניה, קוסובו וצפון מקדוניה

סיכום עונת התיירות 2024 באלבניה, קוסובו, ומקדוניה הצפונית

נובמבר הגיע ובכך בעצם הגיעה לסופה התקופה הנתפסת כ"עונה" של התיירות באלבניה, קוסובו, וצפון מקדוניה. אמנם ניתן לטייל בלא מעט חלקים של המדינות האלה גם בין נובמבר לאפריל, אך אני מתייחסת פה להגדרה היבשה יותר. כמי שחווה את התיירות באיזור גם ברגליים וגם דרך הלקוחות שלי, גם לקוחות של שירותי היעוץ וגם כמובן המטיילים בסיורים ובטיולים המאורגנים, אני יכולה לומר שזו הייתה עונה מעניינת במיוחד. 

ראשית,  העונה הרשמית מתחילה ממאי ונמשכת עד אוקטובר, אך בזכות פסח שנחגג השנה באפריל, ועם טיסות ישירות לטירנה שפעלו לשבוע בלבד בזמן הזה, רבים מהישראלים הקדימו את הביקור והגיעו גם לפני העונה. למעט כמה ימי גשם, מזג האוויר היה נוח יחסית רוב הזמן ואפילו חם. 

היו כמה דברים בולטים העונה, ועליהם אדבר בפוסט, מוזמנים לקפוץ למה שמעניין אתכם:

השפעות המלחמה על התיירות מישראל באיזור

המלחמה שנמשכת כבר יותר משנה השפיעה כמובן על כל עולם התיירות בישראל ומישראל, והשפעות אלו כמובן לא דילגו על המדינות הללו. באופן כללי, אפשר לומר שהיו שני גורמים עיקריים שהיוו שיקול: טיסות והיחס לישראל במדינות האלה. 

טיסות לאלבניה, קוסובו ומקדוניה הצפונית ב-2024 בתקופת המלחמה

אלבניה היא המדינה היחידה מהשלושה שניתן היה להגיע אליה בטיסה ישירה לפני המלחמה, ולכן אדבר בעיקר עליה בהקשר הזה. ההגעה למקדוניה היא לרוב דרך סופיה שבבולגריה או דרך אתונה, ואלו אפשרויות שנותרו פתוחות במשך רוב העונה. ההגעה לקוסובו היא לרוב ממקדוניה הצפונית או מאלבניה, ומכיוון שמעולם לא הופעלו טיסות ישירות מישראל לקוסובו, במובן הזה לא חל שינוי. 

לגבי אלבניה, כמו שציינתי, קו הטיסות הישיר לטירנה עבד שבוע אחד בלבד, ולאחר מכן בוטל לחלוטין על ידי ישראייר, שנראה שלא תשוב לטוס בקו הזה. זה היה אחד הדברים שהשפיעו מאוד על התיירות מישראל, במיוחד לאור השפעת המלחמה על הטיסות של החברות הזרות. אף על פי כן, בהחלט ניתן היה לראות שישראלים רבים לא ויתרו והגיעו, בעיקר לאלבניה, בדרכים עקיפות – בין אם דרך אתונה ובין אם דרך קורפו או מונטנגרו, דרכי הגעה נפוצות עליהן ניתן לקרוא פה. הביקוש לאלבניה הולך וגדל בקרב תיירים מכל העולם, וזה לא מדלג גם על הישראלים. 

לצערי כמובן שהיו לא מעט טיולים שכן התבטלו, בין אם מאורגנים שניסיתי להרים, ובין אם טיולים של לא מעט לקוחות שהתייאשו מביטולי הטיסות ונאלצו לבטל את הטיול שתכננו והתרגשו לקראתו. אני מקווה מאוד שיזכו לצאת לטיול הזה בעונה הקרובה ב-2025, וכמובן, שיהיה קל יותר לעשות זאת. 

היחס לישראלים באלבניה, קוסובו ומקדוניה הצפונית לאור מלחמת חרבות ברזל

דבר שהיה מאוד בולט לאורך כל העונה, הוא החשש של ישראלים מלטוס למדינות עוינות, ושאלה נפוצה מאוד לגבי שלוש המדינות (ואני מניחה שלגבי כמעט כל מדינה בעולם) – "בטוח שם?". בעוד שזו שאלה שנשאלה מדיי פעם גם לפני המלחמה, השנה, יחד עם "איך מגיעים לשם", השאלה הזו כיכבה. 

זה נושא שכתבתי עליו כמה פעמים במהלך השנה, אבל אציין פה גם – אמנם אי אפשר לומר שאין שום נוכחות פרו פלסטינית באיזור, אבל זה מתבטא במספר מקרים שניתן לספור על יד אחת, והמדינות האלה בטוחות לאין שיעור עבור ישראלים בהשוואה למדינות אחרות באירופה. את התמיכה האלבנית בישראל היה אפשר לראות בכמה מקרים, אבל הבולט בהם היה אירוע שבוע ישראל בטירנה ביוני האחרון, עליו כתבתי פה

שינויים מרכזיים שהשפיעו על התיירות באלבניה, קוסובו ומקדוניה ב-2024

לא מעט דברים השפיעו על הטיול במדינות האלה בשנה האחרונה ובעונה האחרונה, והפעם כמובן אני מדברת באופן כללי ובלי קשר לחוויה שלנו כישראלים. אלו מדינות שמתפתחות מהר, והתיירות בהן, בעיקר באלבניה, מתפתחת – וזה מוביל לשינויים לא מעטים. 

תשתיות ודרכים

דבר שהיה בולט מתמיד השנה באיזור, היה הפיתוח המהיר של תשתיות הדרכים באיזור, בעיקר באלבניה, אך לא רק. כבישים חדשים רבים נסללו ונפתחו, כולל שני כבישי אגרה באלבניה – אחד המחבר את שדה התעופה לכיוון איזור Milot שמצפון, והופך את התנועה לזורמת הרבה יותר (זה אחד האיזורים הפקוקים ביותר במדינה), וכן מנהרת אגרה על כביש החוף שמקצרת מעט את הדרך. מעבר לאלו, נתקלתי בלא מעט כבישים חדשים נוספים, גם באיזורים מבודדים מאוד כמו מדרום לקורצ'ה ובאיזורים כפריים מדרום לאלבסן. בעוד שזה יתרון לא קטן, זה יוצר בעיה בניווט, כך שכדאי לשים לב ולשקול שימוש באפליקציה אחרת מגוגל מפס. (על כך תוכלו לקרוא עוד בפוסט הזה)  

טירנה 

הגידול העצום בתיירות באלבניה משנה ללא היכר גם את בירת המדינה, טירנה. לצערי עם העליה בתיירות לעיר ובהכנסות בעיר, התחילו לצוץ בעיר גם קבצנים, לא רק בדמות ילדים צוענים אלא גם הומלסים, בעיקר באיזור הבילויים והמסעדות בלוקו, דבר שלא נראה שם בעבר. עם זאת, עדיין חשוב להדגיש כי העיר בטוחה ולא נרשמו בה מקרי כייסות. 

דבר נוסף שמשנה את העיר, ובאופן מדאיג לפחות עבורי, הוא פתיחתו של המסגד הגדול בטירנה. המסגד, שהיה בבנייה במשך שנים ארוכות ובנייתו מומנה על ידי ממשלת טורקיה, נפתח ממש לאחרונה, באוקטובר 2024, בנוכחותו של ארדואן. טורקיה ללא ספק מנסה להחזיר את האלבנים, החילונים ברובם, ל"מקורות" המוסלמים שלהם, ולא בטוח שזה יתקבל בברכה. המסגד הנ"ל (Namazgah) רועש מאוד (!), מה שממש לא אופייני למסגדים באלבניה או במדינות השכנות. בינתיים, קחו את פיסת המידע הזאת כהמלצה להימנע מלינה בקרבתו… 

מחירים באלבניה, קוסובו ומקדוניה הצפונית 

כמו בכל העולם, חלה עליית מחירים גם במדינות אלו, וזו מורגשת בעיקר במחירי הלינה, במיוחד לאור העליה בתיירות. עם זאת, עדיין תלוי על איזה איזור בדיוק מדברים, ועל התקופה בעונה, כאשר כמובן שביולי ואוגוסט המחירים גבוהים יותר, ובשולי העונה, במאי ובאוקטובר, המחירים סבירים יותר. לא חשתי בעליית מחירים משמעותית במיוחד בקוסובו או במקדוניה הצפונית, אך באלבניה זה מורגש קצת יותר. 

באלבניה הבעיה העיקרית היא בדרום המדינה, בעיקר באיזור סרנדה וקסמיל, שם, בגלל ההתבססות בעיקר על עונת הרחצה, העונה קצרה יותר וספקי התיירות באיזור מנסים "למקסם" רווחים. באוגוסט ראש ממשלת אלבניה, אדי ראמה, ניסה להעמיד את בעלי העסקים במקום על זה, שכן הושקעו כספים רבים כדי להנגיש את האיזור (המנהרה הנ"ל שנפתחה ביולי 2024 והכביש המהיר לסרנדה שנפתח לפני כשנתיים וחצי), אך הוא נהיה לא נגיש כלכלית עבור תיירים מאלבניה ושכנותיה. האם זה עזר? אולי נדע יותר טוב בשנה הבאה. 

מהצד השני, מחירי הדלק ירדו בסך הכל, ואלו היו הוצאה משמעותית בטיול שמקיף את המדינות, בעיקר אם מבלים זמן רב יותר באלבניה, בה המס על הדלק גבוה משמעותית, והמחיר עדיין דומה לישראל (1.65-1.75 אירו בסוף אוקטובר 2024). לשם השוואה, בשכנותיה קוסובו ומונטנגרו, המחיר היה נמוך ב-30-50 סנט לליטר בממוצע לאורך העונה. 

עם זאת, חשוב לומר שלמרות כל זה, טיול באלבניה, קוסובו ומקדוניה הצפונית הוא עדיין אפשרות זולה ונגישה כלכלית למטיילים עצמאיים מישראל, וכל עוד אתם לא חייבים להגיע ביולי-אוגוסט או לא מתעקשים על מקומות מסוימים – אפשר לחלוטין להנות מהמדינות האלה בתקציב מאוד נוח. כמובן, אתם מוזמן להעזר בשירותיי על מנת לתכנן את הטיול שלכם באופן כזה. 

מזג האוויר והשפעות שינויי האקלים באלבניה, קוסובו וצפון מקדוניה ב-2024

משהו שמאוד משפיע על אותה מסגרת "העונה" שמוזכרת בתחילת הפוסט הוא שינויי האקלים, שמשנים מאוד את דפוסי מזג האוויר שהיו מוכרים עד לפני כמה שנים. זה מורגש בעיקר בחודשי הקיץ, בהם הטמפרטורות נהיו קיצוניות יותר ויותר, לעיתים אפילו באיזורים הגבוהים, כמו האלפים. כמו כן, השינויים מתבטאים גם בכמויות משקעים, בעיקר שלגים בחורף, נמוכות יותר, וזה בתורו נראה לעין בכמויות המים בנחלים ובמפלים ברחבי האיזור. אישית, ראיתי בעצמי מקומות מיובשים לחלוטין ביולי 2024, אך לשמחתי לאחר הגשמים של ספטמבר, שהיו רבים מהרגיל, ראיתי גם שיפור בספטמבר ובאוקטובר.

מפל צפון אלבניה
זרימה משופרת במפל בצפון אלבניה בספטמבר 2024, נראה יותר טוב בהשוואה ליולי…

כמובן שאי אפשר לדעת מה יהיה הלאה, אבל אם אתם מתכננים טיול באלבניה, בקוסובו או בצפון מקדוניה (או שלושתן יחד) – אתם צריכים לקחת מזה את הדברים הבאים:

  • הקיץ  חם מאוד כמעט בכל נקודה באיזור – צריך לזכור שמדובר בדרום אירופה, וכמו שביוון ובבולגריה חם, גם כאן חם. אם אתם לא מחפשים בטן-גב ויש לכם אפשרות – סעו לטיול באיזור לפני יוני או אחרי אוגוסט. אם בכל זאת אתם נוסעים בקיץ, אתם מוזמנים להעזר בפוסט הזה לרעיונות למקומות לברוח מהם מחום
  • רוצים הרבה מים? סיכוי לרפטינג טוב? עדיף לטייל באביב, בסביבות אפריל ומאי. 

ועכשיו שהעונה נגמרה – איך זה לטייל מחוץ לעונה?

יצא לי לטייל בשלוש המדינות מספר פעמים גם מחוץ לעונה, כשאני יכולה לומר בביטחון שמרץ ואפריל יכולים להיות חודשים נהדרים – כמובן שיש מקומות חמים ויותר וקרים יותר, וכמובן שיש איזורים שהם לא נגישים עדיין בסוף החורף-תחילת האביב, כמו החופים (שם אפשר להנות מהנוף), וההרים הגבוהים, אך זה לא אומר שאין מקומות שכן ניתן לבקר בהם ולהנות מהם גם באביב, ואפילו גם במהלך החורף. 

לצערי בגלל המצב הביטחוני אני לא מוציאה את טיול השנה-החדשה שרציתי מאוד להוציא, אך אני יכולה לספר שמדינות אלו הן נהדרות לקראת חגיגות השנה החדשה הלועזית ובמהלכה, דבר שכבר כתבתי עליו בעבר. מזג האוויר, כמובן, משתנה מאיזור לאיזור, אך איזור טירנה וסרנדה למשל, בהן יש חגיגות נהדרות, לא קר מדיי, ולגמרי ניתן לטייל בכיף גם בסוף דצמבר-תחילת ינואר. 

על אלבניה באופן ספציפי כתבתי כבר בנוגע לטיול לאורך כל השנה – יש לא מעט מקומות שניתן להנות מהם בכל עונה – אז אם מתאים לכם לטייל רק בינואר למשל, אל תוותרו – יש לא מעט מקומות מתאימים לטיול גם בחורף.  

מה מצפה לנו בשנה הבאה? 

כמובן שמבחינתנו כישראלים, הרבה תלוי גם במצב הביטחוני, אבל אם נשים לרגע בצד את עניין הטיסות, אפשר להניח שהמגמה תמשיך – הפיתוח בתשתיות, הגידול בתיירות, ולצערנו, גם העליה במחירים ומזג האוויר הקיצוני. השניים האחרונים נכונים כמובן לכל מדינות העולם, ובנתיים הם לא סיבה לוותר על שום דבר. 

באלבניה צפוי גם להפתח שדה תעופה חדש, בעיר ולורה – "השער של הריביירה האלבנית", שפתיחתו אמורה להיות באביב 2025, אך כרגע אין חברות תעופה שהכריזו שיטוסו אליו, וכמובן שאין ביטחון שהוא אכן יפתח בזמן. 

באופן אישי, אני מקווה שנראה קו טיסות ישירות יציב ואמין יותר, בסבירות גבוהה יותר לטירנה, אבל אולי גם מישהו ירים את הכפפה ויחזיר את הקו הישיר שהיה עד הקורונה לנמל התעופה באוכריד שבצפון מקדוניה

ככל שיהיו טיסות ישירות לטירנה, אשמח להציע סיורי יום רבים לאורך העונה, עליהם תוכלו להתעדכן באתר. תוכלו כמובן גם להזמין טיול פרטי במידה ואתם קבוצה מובנית. 

אם אתם מאלה שמעדיפים לתכנן מראש, כמובן שאתם מוזמנים לפנות אליי גם מחוץ לעונה לסיוע בתכנון הטיול הבא שלכם באלבניה, בקוסובו או בצפון במקדוניה, או להעזר בשירותי יעוץ אחרים, כמו תיאום השירותים, המסלולים המוכנים, או מפת אלבניה האינטרקאטיבית.

שיהיו לכולנו חורף קל ושנה טובה יותר. 

עונת התיירות אלבניה קוסובו מקדוניה