טיול באלבניה: התשובה לשאלה "האם אלבניה בטוחה לישראלים?"

"האם מסוכן באלבניה?", "בטוח לישראלים לנסוע לאלבניה?", "לא מסוכן שם?" 

אם היה לי שקל על כל פעם ששאלו אותי אם אלבניה היא מקום בטוח לישראלים ויהודים.. לאחר ארבע ביקורים באלבניה מאז פרוץ המלחמה (ומי יודע כמה לפניה), חשוב לי לשתף בחוויותיי ולהבהיר כמה דימויים שגויים שנפוצים בקרב רבים. במהלך שהיותיי הרבות באלבניה, חוויתי רק קבלת פנים חמה ואהבה כלפי ישראלים ויהודים. כמובן, ישנן תקריות בודדות, כמו הכתובות "FREE PALESTINE" שצצו לאחרונה בטירנה, אך נראה כי הן מעשי יחיד וממש לא משקפות את רוח העם האלבני.

"אבל אלבניה היא מדינה מוסלמית…"

אז זהו – שלא! 

תפיסה שגויה ונפוצה היא, שאלבניה היא "מדינה מוסלמית". אבל מי שטייל איתי יודע, שהדבר הראשון שאני מדגישה הוא שאלבניה היא מדינה עם רוב מוסלמי ולא מדינה מוסלמית – ויש הבדל עצום בין שני הדברים. מעבר לכך, הדתות והזרמים הרבים באלבניה חיים בשלום בינהם, והעם האלבני מפגין פתיחות רבה לתרבויות ולדתות אחרות, מה שמאפשר קיום משותף והרמוני בין הקבוצות השונות – ומוביל גם לכך שהאלבנים לא נוטים להיות גזענים כלפי בני דתות אחרות או כלפי מי שמגיע ממדינות אחרות שמעולם לא היה להם סכסוך איתם.

בכל אחד מביקוריי, לפני המלחמה ומאז שהתחילה, לא נתקלתי בשום גילויי אנטישמיות. להפך, התרשמתי מכמות האהדה והאהבה שיש כלפי ישראלים ויהודים, ולעיתים קרובות האלבנים מספרים על החברות של אלבניה עם ישראל, ועל הצלת היהודים באלבניה בשואה.

על אף שלאחרונה ראיתי לראשונה כתובות התומכות בפלסטינים, בטירנה ובבראט,  התחושה היא עדיין שמדובר במקרים מאוד נקודתיים שלא מייצגים את הכלל. באלבניה לא היו שום הפגנות המוניות נגד ישראל (או בעד הצד השני), ואין שום סיבה לחשוש מהגעה לשם. 

ובהקשר הזה, כדאי לומר – גם המטה לביטחון לאומי הסיר את אזהרת המסע המגוחכת שבתחילת המלחמה הוא פרסם על אלבניה, וכרגע היא מוגדרת ללא סיכון, יחד עם שאר מדינות הבלקן המערבי (מלבד בוסניה הרצגובינה). 

אז כשתתכננו את הטיול הבא שלכם, זכרו שאלבניה אינה רק בטוחה, אלא גם מקום שבו התרבות המקומית והאנשים יקבלו אתכם בברכה ובחום. היא מדינה שתפתיע אתכם בכל כך הרבה צורות – גם ביחס של האנשים לתיירים בכלל ואליכם כישראלים, וגם בנופים המדהימים שלה, שאנשים נותרים המומים מכך שהם לא שמעו עליהם קודם… 

אם אתם רוצים עכשיו לטייל באלבניה, אתם מוזמנים ליצור קשר על מנת לתכנן את הטיול שלכם, או לחלופין – להצטרף לאחד הטיולים המאורגנים לאלבניה שאני מציעה. בכל מקרה – רק אל תתנו לדעות קדומות לגרום לכם לפספס את המדינה המופלאה הזו! 

אלבניה בטוחה לישראלים